2013 Juli, Augustus, Bouw van het Huis

Iedereen is natuurlijk benieuwd naar de laatste ontwikkelingen rond de bouw van het huis en wij niet in het minst. Er zijn gesprekken, telefoontjes en mailverkeer geweest rond de constructie. Met name de kolommen in het midden van het huis leveren voer voor
discussie tussen de Nederlandse en de Duitse constructeur. Omdat de Duitse constructeur eindverantwoordelijk is wordt voor zijn oplossing gekozen. Het hout is inmiddels al
gelijmd en de echte productie kan nu beginnen. Helaas gooit de vakantieperiode roet in het eten en moet het transport en de opbouw worden uitgesteld. Erg jammer, want het is nu prachtig weer om zelf af te kunnen bouwen, maar het is niet anders.
Wij gaan ondertussen door met het afmaken van zaken waar we nog niet aan toe waren gekomen. Het tegelen van het toilet bijvoorbeeld. Wel even onhandig een paar dagen zonder toilet en we kunnen ook niet meer naar de camping. De caravan hebben we inmiddels naar de sloop gebracht. Met pijn in ons hart, dat wel, maar de caravan was echt op. Bij het afhalen van de voortent scheurde die overal waar we hem vastpakten en binnen was de schimmellucht nu wel heel sterk aanwezig. Maar we zullen vast nog veel terugdenken aan onze winter in de caravan, ondanks strenge vorst en dikke pakken sneeuw  hebben we hier toch behoorlijk comfortabel geslapen. Gelukkig
 hebben we nog wat foto's van de caravan in de sneeuw als blijvende herinnering.  
Nadat de wand achter de toilet is getegeld en gevoegd, kan de pot weer worden gemonteerd. Ook dit ziet er weer een stuk beter uit en weer een karweitje af.
Het volgende dat we oppakken is de muur tussen douche en wastafels. Nu de spiegel is geplaatst kunnen we de muur afwerken. De bovenkant helaas nog niet want hier moet nog ventilatiebuis in geplaatst worden. We gaan vast uitzoeken wat we nodig hebben en bestellen dit met hulp van Marjon haar zwager Eelko.
De zaterdagen gebruiken we om te helpen met het aanleggen van een speeltuin in het dorp, tenminste zolang we niet heel druk zijn met het huis. Het is prachtig weer, dus buitenklusjes zijn helemaal geen straf. In de speeltuin komen een paar professionele apparaten en worden er door de dorps-bewoners zelf dingen getimmerd. Hier worden gaten gegraven voor één van de twee poten van de kabelbaan. Verder werken we aan de schommel, de beplanting en het hek rond de speeltuin. Het duurt nog zeker tot ver na de zomer voordat hij gereed is. De dorpskinderen kunnen moeilijk wachten totdat het zover is.

Bij de besprekingen over de constructie van het huis, is helaas ook een fout aan het licht gekomen. De muren waar de kolommen buiten het huis op staan, zijn weliswaar stevig genoeg om het gewicht van het huis te dragen, maar niet om de windbelasting op te vangen. Omdat ons dak heel ver gaat oversteken, kunnen hier behoorlijk wat opwaartse krachten op inwerken, met het niet denkbeeldige risico dat het dak gat vliegen. Voor het eerst hebben we echt hak en breekwerk. De bovenste stenen van de zijmuren moeten afgehakt worden. Een karweitje wat makkelijker lijkt, dan het blijkt te zijn. De zon en de hoge temperaturen zorgen voor heel wat extra zweetdruppeltjes tijdens het zware werk. Ik doe dit als de aannemer van de kelder er ook weer is. Hij komt om een aantal zaken af te maken die moeten gebeuren voordat het huis er staat en die het werken aan het huis vergemakkelijken. Eerst wordt de regenwaterafvoer rond het huis gelegd en de aansluitingen naar de dakgoten voorbereid.


Wij hebben ondertussen de stenen weggehakt en gaten geboord in de beton-vloer. In deze gaten worden betonijzeren stangen verlijmd om het nieuwe beton vast te zetten aan de vloer (kelderdak).
Dan kan er flink wat ijzer aan deze staven worden bevestigd. Betonijzer vlechten hebben we nog nooit gedaan, maar al doende leren we dit ook. Met wat bekistingsmateriaal van de aannemer wordt een kist gemaakt en vervolgens beton gestort. Met de zon en de hoge temperatuur is nat houden van het drogende beton van het hoogste belang.
Met de aannemer wordt ondertussen verder gewerkt aan het aansluiten van de hemelwaterafvoer op de regenwater-opslagtank. Ook wordt er een filter geplaatst om zoveel mogelijk blad en dergelijke uit het regenwater te verwijderen. Zowel op de opslagtank en het filter komen schachten met putdeksel. We hebben nu inmiddels 5!!! van dat soort dingen liggen. Maar we kunnen in de toekomst wel alles controleren en schoonmaken, doorspoelen etc. indien nodig.


Rondom het huis wordt een grindbed van gebroken stenen uit de lokale steengroeve aangebracht. Dat is bij het bouwen van het huis heel wat praktischer als de grote modderberg die er nu ligt. Het is inmiddels al een tijdje droog, dus alles is nu goed te belopen, maar zodra het gaat regenen hangen er weer grote kluiten modder aan je schoenen. Ook het opzetten van steigers is niet echt handig op die modder. Wat we precies rond het huis gaan aanleggen weten we nog niet, maar die grindlaag is meestal wel een handige ondergrond.

Sinds we een berijdbaar voorterrein hebben parkeren we onze auto's hier. Wat gelijk opviel was dat we de auto's dan precies voor de toekomstige ingang van het huis zetten en dat je vanuit het keukenraam alleen maar auto's zou zien. Nu de werkzaamheden aan de regenwateropslag etc. klaar zijn, is goed te zien hoeveel terrein we daar eigenlijk nog hebben. We besluiten dan ook hier een opstelplaats voor 2 auto's te maken. We houden dan genoeg voortuin over om de boel lekker groen aan te kleden en zijn
dadelijk zowel de voordeur als het keukenraam vrij van geparkeerde auto's.
Ook kunnen we hier dan in de toekomst eventueel een carport bouwen, want al onze buren zeggen dat we gek zijn dat we de auto's swinters zo laten staan. Volgens de buren worden we dan niet echt vrolijk van het ijskrabben en sneeuwruimen van de auto's. Of een carport o.i.d. echt nodig is, zullen we vanzelf wel ontdekken, voorlopig zijn er weer volop mogelijkheden voor de toekomst.

We zijn tussendoor ook nog met andere dingen bezig. Het was zo langzamerhand hoogst noodzakelijk dat we het gras gingen maaien. Maar moesten natuurlijk eerst een geschikte maaier kopen. Na ongeveer overal gekeken te hebben, hebben we er uiteindelijk een gekocht. Gelukkig met achterwielaandrijving want dat is hier geen overbodige luxe. Met het mooie weer natuurlijk ook nog wat genieten. We hadden nog een BBQ van het kamperen en die wordt nu flink gebruikt.
Er zijn natuurlijk nog duizenden klusjes, maar het huis is er nog niet en het weer prachtig. We besluiten om een weekje vakantie te nemen en gaan lekker naar Bart en Jacq (en natuurlijk ook Marten en Joke) in Frankrijk. Het weer is ook hier fantastisch en het is ouderwets gezellig. Veel doen we niet maar we genieten des te meer. Heerlijk om er even uit te zijn en alle bouwperikelen een weekje achter ons te laten.


Weer terug zijn er een aantal dingen die we moeten doen en een aantal die we kunnen doen. Wat in ieder geval moet is afspraken maken over de ontvangen offertes voor het dak en voor het glas.
Wat we ook doen is Marjon haar auto laten keuren en op Duits kenteken laten zetten. Bij Gamma zijn een paar dingen in de aanbieding die we nodig hebben en na telefonisch reserveren, doen we een dagje Maastricht.
Vanwege het mooie weer besluiten we vast een begin te maken met de muur van

plantenringen die tevens als keerwand voor de grond onder het terras dienst moet gaan doen. We bestellen 230 van die ringen en de 7 pallets vol betonnen ringen laten we naast de garage zetten.
Eerst goed uitzoeken waar we de ringen gaan plaatsen en hoe we dit het beste kunnen doen. We moeten nog aardig wat weggraven en ook hier moet de grond eerst met een pikhouweel worden losgemaakt, voordat er iets met een schep gedaan kan worden. Met temperaturen van rond de 30 graden en de volle zon is dat een klus waar
letterlijk het zweet bij uitbreekt. Erg lang achter elkaar werken is niet mogelijk en vooral veel drinken. We zijn al met graven begonnen voordat de ringen zijn geleverd. Op de dinsdag dat de ringen worden geleverd plaatsen we de eerste ringen. De hele dag (en ook de dag ervoor) horen we het overal om ons heen onweren, maar bij ons valt geen spat regen. Wel savonds prachtige shows van bliksem in de verte.
Woensdag beginnen we met betonnen ringen van de parkeerplaats naar beneden te brengen. Terwijl we bezig zijn begint het volop te regenen en moeten we noodgedwongen al weer stoppen omdat de weg naar beneden te glad wordt. We hebben in ieder geval al 1 pallet beneden en kunnen dus wel verder zodra het droog is. Volgende week komt de garage en 2 weken later het huis, we hoeven ons voorlopig in ieder geval niet te vervelen.
De laatste week van juli komt de aannemer van de kelder om de laatste dingen te doen aan het terrein. Terwijl er met de graafmachine wordt gewerkt, gebruikt Lex de trilplaat om de laag steenslag stevig en zo vlak mogelijk te maken. Meer kunnen we niet voorbereiden.

Donderdag 1 augustus 2013

Vanmorgen om 8 uur stond een vrachtwagen voor de deur met het hout voor de garage en de eerste laag balken voor het huis. Even later kwamen 2 monteurs met een busje vol gereedschap en materialen. Het hout wordt afgeladen en de vrachtwagen vertrekt. Als eerste wordt het hout uit gesorteerd en aan de hand van de tekening gecontroleerd. Wij maken gebruik van deze controle en nakijkronde om vast het hout wat op het beton komt van een laag menie te voorzien. Het hout heeft in de fabriek ook al een eerste beschermlaag gekregen, maar
een laag menie waar het hout beton raakt, kan zeker geen kwaad. Terwijl de timmermannen het randhout op het beton bevestigen, geven wij het randhout van het huis ook een laag menie aan de onderkant. Het randhout/de eerste laag is van iroko, dus een zeer goede kwaliteit voor het kwetsbaarste hout van het huis. Al het andere hout is van lariks.
Uiteraard komt er ook een eerste foutje aan het licht. Rond de betonvloer is een laag isolatie aangebracht, die wel meetelt met de maten van het huis. De gaten om het randhout aan de vloer te bevestigen
kunnen dan ook niet in het midden worden geboord, maar moeten meer naar de binnenkant worden gemaakt. Bij het hout voor het huis is dit goed gedaan. Men was echter in de veronderstelling dat de garagevloer geen isolatie rand heeft, want de gaten zitten hier in het midden van het hout. Een aantal nieuwe gaten zijn echter snel geboord en zonder veel oponthoud wordt het randhout op de garagevloer gemonteerd. Na de lunch, om ongeveer 1 uur staat de eerste kolom overeind en is gelijk het hoogste punt van de garage bereikt.
Twee uur later staan ook de andere kolommen overeind en kan begonnen worden met het monteren van de eerste laag balken. Elke balk is voorzien van een aangefreesde pen en de kolommen hebben corresponderende gaten gekregen. Met een handliftje worden de balken omhoog gebracht en in de kolom gemonteerd. De pennen passen precies in de gaten en zonder de balken verder vast te zetten is het al een stevig geheel. Elke balk wordt vervolgens met speciale lange schroeven aan de kolom vastgezet. De schroeven zijn
zo gemaakt dat ze de twee delen vanzelf strak tegen elkaar trekken. Hiervoor is dan wel een speciale hele sterke elektrische schroevendraaier nodig. Tijdens dit schroeven zie je een eventuele spleet tussen balk en kolom langzaam, maar heel zeker, dichttrekken. Omdat de balken in de fabriek haaks zijn gemaakt, wordt het frame vanzelf ook helemaal haaks en staat gelijk zo goed als waterpas. Rond 6 uur zijn alle balken gemonteerd en hoeven er alleen nog wat zaken te worden afgewerkt en nagelopen. Het vakwerk van de garage is gereed.


Op vrijdagmorgen worden de eerste balken voor het huis geplaatst. Naast de balken voor de garage zijn ook de randbalken voor het huis meegebracht en die worden nu geplaatst. Wij zijn natuurlijk blij dat er ook iets aan het huis gebeurd, maar dit betekend dat het afdekzeil op de kelder moet worden versneden en daar zijn wij zeker niet blij mee. We zijn bang dat we het zeil na het plaatsen van de balken niet goed teruggelegd krijgen en daardoor niet meer waterdicht zijn. We zoeken gelijk op internet naar een nieuw afdekzeil en we vinden een afdekzeil van 12 bij 15 meter. Dit zeil gelijk besteld en wordt dinsdag geleverd. De randbalken zijn gisteren geschilderd, waarmee ook de onderkant extra beschermd is. Ook deze balken worden met chemische ankers vastgemaakt aan het betonnen kelderdak. Het weer is prachtig en het werk vlot snel. Rond de middag zijn alle balken geplaatst en kan het afdekzeil worden teruggeplaatst. Omdat er onder het zeil flink wat water aanwezig was, hebben wij de gelegenheid te baat genomen om het kelderdak zo veel als mogelijk droog te maken. Halverwege
de middag hebben de monteurs hun spullen weer gepakt en rijden zij terug naar huis. Wanneer de rest van het huis geleverd wordt is onduidelijk. Volgens de fabriek is dit over 2 tot 3 weken gereed, maar deze monteurs beginnen nu aan een klus die ongeveer 10 weken gaat duren. Door de bouwvakvakantie krijgen wij slecht contact en blijft de leverdatum onduidelijk.
Savonds gebeurt waar wij bang voor waren,
het begint hard te regenen en het lekt in de kelder aan alle kanten. We proberen van alles om het water op te vangen, maar tevergeefs. we hebben overal natte muren
en tot overmaat van ramp, is er water onder de nieuwe linoleumvloer gelopen. Deze staat al snel bol en we proberen van alles om het onder de vloer droog te krijgen, te vergeefs. Dinsdag komt het nieuwe afdekzeil en we leggen dit over de kelder. We zijn hier net mee klaar voordat het opnieuw begint te regenen. Helaas blijft er nog veel water de kelder in lopen.
We proberen van alles en de lekkages worden minder, maar zijn zeker niet weg. We hebben nu een beschadigde vloer en ook de muren moeten dadelijk hersteld worden. Hier zijn wij echt niet blij mee.
Het eerste wat we aan de garage moeten en kunnen doen is het verven van het houtskelet. In de fabriek heeft het een beschermende laag gekregen, maar die is onvoldoende voor een langdurige bescherming. We hadden al lang geleden dekkende beits gekocht en die kunnen we nu aanbrengen. De nieuwe steiger komt gelijk mooi van pas. Terwijl Lex de bovenbalken verft, verft Marjon de kolommen. Het geheel verven duurt ruim anderhalve dag en we willen dat alles tenminste 2 keer geverfd is.
Ondertussen moeten we ook nog andere noodzakelijke dingen doen. Marjon haar auto staat al op Duits kenteken en de volgende is Lex zijn auto. Bij de verplichte TUV-keuring worden de banden afgekeurd. Het profiel is nog meer dan genoeg, maar de banden zijn te oud?!?! Nadat nieuwe banden zijn gemonteerd kunnen we het nieuwe kenteken aanvragen. We kunnen voor de eerste 3 letters kiezen uit BIT of PRU, we kiezen BIT. Marjon had BIT MS 456 en Lex krijgt BIT LS 456. Kijken wat voor kentekens we voor de motoren kunnen krijgen.
Nadat de houten balken zijn geschilderd kunnen we beginnen met het plaatsen van de eerste wanden. We beginnen met platen OSB 3. Dit is een kwaliteit OSB-plaat die ook redelijk vochtbestendig is, dus mocht er een regenbui overheen komen, dan is dat niet direct een probleem. Met spanbanden proberen we het frame beter waterpas te krijgen voordat we de platen plaatsen. Bij het huis gaan we er beter opletten dat alles echt waterpas en recht staat. Eerst maken we een regelwerk op de balken en hier plaatsen we de platen op.

We krijgen ook familie bezoek, eerst Petra, Eelko en de kinderen Mischa en Robin. Op weg naar de camping in Frankrijk komen ze even kijken. Ze nemen gelijk wat materialen mee die wij hadden besteld in Nederland.
Ook Erik en Anne en hun kinderen Lucas en Michael, komen als eerste stop van de vakantie een kijkje nemen. Als we al keuvelend in de tuin lopen zien we voor het eerst een ree achter het huis in de wei. Omdat de wind goed staat, heeft de ree ons niet in de gaten en blijft lang genoeg
grazen om een camera te pakken. Wij vinden deze bezoekjes erg gezellig en het is natuurlijk heel leuk om te laten zien wat we inmiddels af hebben. Jan en Els hebben het weekend gereserveerd om ons te komen helpen. In overleg besluiten we dat we het meest geholpen zijn met het maken van de deuren voor de garage in de werkplaats van Jan. Dus in plaats van dat zij bij ons komen logeren, gaan wij vrijdagavond naar hun toe. Jan heeft ondertussen materiaal gekocht waar we de deuren van kunnen maken. Op zaterdagmorgen gaan we eerst overige
materialen kopen als kozijnprofielen, scharnieren etc. Rond 10uur beginnen we met het maken van de deuren. We zagen de platen op maat en van de overgebleven stukken zagen we de vulstroken. Op en plaat worden de vulstroken gelegd en hiertussen komt isolatie. Hier bovenop komt dan weer een afdekplaat en het geheel gaat met lijm onder de pers. Zo maken we 4 deuren. Ook de kozijnprofielen worden op maat gemaakt en het geheel wordt gelijk voorzien van scharnieren. Zaterdag avond zijn de deuren en de kozijnen klaar. We hadden gemeten dat
deze grote deuren net in de bus kunnen en dat blijkt gelukkig te kloppen. Zondagmiddag rijden we met een wagen vol, weer terug naar Kopscheid. 
De volgende dag beginnen we gelijk met het monteren van de deuren. Eerst bevestigen we de kozijnbalken tegen de balken van de garage en dan hangen we de deuren af. Voordat we verder gaan met de volgende deuren, geven we eerst deze deuren een beschermende verflaag. Terwijl Jan en Lex de deuren aan het maken waren, hebben Els en Marjon boodschappen gedaan en onder andere de verf voor de
deuren gekocht. Volgens plan worden de deuren rood geverfd, hetgeen gelijk volop reactie van dorpsbewoners oplevert. In het dorp wordt onze garage gelijk omgedoopt tot de brandweerkazerne.
Nadat de deuren geplaatst zijn brengen we ook sloten en grendels aan. Er moeten nog sluitlatten en waterslagen worden aangebracht, maar voorlopig zijn ze even klaar en gaan we verder met het dichtmaken van de wanden en het plaatsen van het kozijn voor de zijdeur.
De dakdekker belooft dat vrijdag de 22e augustus het dak er op ligt. Spannend.





Op 21 augustus krijgen we een telefoontje van de dakdekker. Hij heeft zieken, maar kan wel 1 man sturen en als wij een handje helpen ligt er vandaag nog een dak op.
Dat we wilden helpen hadden we al gezegd, dus dat is geen probleem. Ze moeten nog even de dakbalken op maat zagen en dan komen ze onze kant uit. Rond 11 uur komt de dakdekker met een aanhanger met balken en dikke OSB-platen.
We beginnen gelijk met de balken op het dak te leggen. De balken zijn 7 cm dik, 14,5 cm hoog en 6,6 meter lang. Met z'n tweeën zijn ze wat mij betreft maar net te
tillen. We leggen de balken eerst schuin tegen de balk en de dakdekker gaat dan naar boven het dak op of beter gezegd; hij gaat op de balken zijn evenwicht oefeningen staan doen. Ik duw de balken omhoog en hij trekt ze naar boven. Als de balk vlak op de dakbalken ligt, tilt hij ze op!! en loopt er voetje voor voetje mee over de hoofdligger naar achteren. Ieder zijn vak, maar wij zijn vol respect over hoe dit wordt gedaan.
Als alle balken op het dak liggen, leggen we ze op de juiste plaats, verdeelt over het
dak. In de werkplaats zijn al markeringen aangebracht hoeveel de balken over moeten steken. Nadat de voorste en achterste balk nauwkeurig zijn geplaatst, worden deze met lange schroeven vastgezet. Op deze twee balken wordt een draad gespannen, waarop we de andere balken kunnen uitrichten.
Zodra een balk is uitgericht wordt hij vastgeschroefd en al snel is er een balkendak.
Nu kunnen de plaatjes OSB op het dak gelegd worden. Om zo min mogelijk te hoeven tillen, wordt de aanhanger met de platen tegen de garage aan gereden. We zetten een plaat omhoog en gaan dan op de stapel staan om hem op het dak te tillen. De OSB-platen van 21mm dik en 1,25 bij 2,5 meter zijn natuurlijk niet te tillen zo zwaar, maar dankzij de dakdekker krijgen we ze op het dak. Enige probleem, na elke plaat wordt de stapel op het dak groter en die op de aanhangwagen kleiner. Al snel kunnen we geen platen meer op het dak krijgen. We gaan de eerste platen op hun plaats leggen en ze worden met nagels vastgezet. Nadat we de platen die al op het dak leggen hebben gelegd, moeten we een nieuwe stapel op het dak leggen. Nadat alle platen liggen en de zijplaten opmaat zijn gemaakt, kunnen we de dakranden plaatsen. Deze zijn gemaakt van plaat van 3 lagen haaks verlijmd vurenhout. Ze zijn in de werkplaats al op maat gezaagd en we kunnen ze zo tegen de balken bevestigen. Ik had deze platen pas 1 keer eerder als klein stukje gezien, maar het past door de structuur heel mooi bij het karakter van
het huis. Ik zie gelijk allerlei toepassingen voor afwerkranden etc. waar ik nog niet echt een goede oplossing voor had. Terwijl wij de dakranden aan het plaatsen zijn komt er een collega met rollen dakbedekking. De kunststofrollen wegen ongeveer 60 kilo en de heren dragen ze in hun eentje de ladder op. Ik begrijp inmiddels niets meer van de Duitse ARBO- regels. De rollen worden uitgerold en ik zie dat ze aan de onderzijde voorzien zijn van een zelfklevende schuimlaag, zoiets als heel breed spiegeltape. Nadat de
afgesneden banen op hun definitieve plek liggen, wordt de plastic schutlaag eraf getrokken en de baan plakt gelijk vast op het dak. Nu worden de banen aan elkaar gelast. Op de hoeken met een hetelucht-pistool en de lange stroken met een oplosmiddel. Het afwerken van de randen met zink, gebeurt gelijk met het zinkwerk van het dak. Ook het aansluiten van de hemelwaterafvoeren gebeurt dan. De dakdekker had wel gelijk, in 1 dag is het dak van de garage waterdicht en kunnen we beginnen met hier spullen heen te brengen.
In het weekend komt Mark langs. Hij moest verslag doen voor een internetsite van een gamersbeurs in Keulen. En omdat hij dan toch dichtbij was komt hij even bij ons langs. Dan kan hij gelijk de bus meenemen voor zijn verhuizing, zo komen dingen weer mooi samen. We brengen samen lekker wat zaken uit de kelder en uit de garage van de buurman naar onze garage en dat ruimt heerlijk op. Eindelijk weer wat ruimte in de kelder. Voor het opbergen gebruiken we oude kastjes die we hier speciaal voor bewaard hadden. Helaas moet Mark al weer
snel naar Den Haag, maar niet lang getreurd want op zondag komen onze oude buren Jan en Annemiek op bezoek. Zondag- morgen rijden we nog naar de 60e verjaardag van onze oude buurman Bart en 's-avonds zitten we met de oude buren jan en Annemiek in het restaurant. De volgende dag werk ik met Jan aan de muur van plantenringen (dat klinkt heel wat sympathieker dan betonringen). De onderste laag is het meeste werk, omdat deze uitgegraven en waterpas en op lijn uitgericht moeten worden. Maar met Jan
samen schiet het werk lekker op en aan het eind van de dag is de muur 3 keer zo lang. We hebben op de eerste laag nog 2 lagen aangebracht en elke ring is gevuld met aangestampte grond. Achter de muur hebben we ook gelijk de lavakorrels gestort. De muur moet nog een stukje, maar we zijn lekker opgeschoten. Helaas gaan Jan en Annemiek de volgende dag echt op vakantie. Dat ze weg gaan is al vervelend, maar dat ze die ongelofelijk leuke oldtimer Volkswagen camper meenemen is wel heel erg jammer. We wensen ze in ieder geval een hele leuke
vakantie, hoewel vakantie met die auto natuurlijk al niet stuk kan. Wij gaan verder met de garage. We brengen nog meer materialen naar de garage en monteren nog meer van die oude Ikea kastjes. De garage begint al lekker vorm te krijgen en we worden steeds enthousiaster. Eindelijk kunnen we weer spullen terugvinden en krijgen dingen weer een definitieve plaats. Om inregenen te voorkomen maken we de deuropening naar de tuin en de ramen onder het dak aan de achterzijde dicht met stroken plastic. De zijdeur hadden we gewoon niet meer aan gedacht en we
moeten hier behalve het al geplaatste kozijn nog alles voor kopen, Voorlopig is het echter dicht. Voor dat Mark onze bus heeft meegenomen hadden we nog diverse materialen gehaald, waaronder profiellatten voor onder de dakrand. Omdat we deze profielen waarschijnlijk ook onder het buiten het huis uitstekende deel van het dak willen aanbrengen, kunnen we dit mooi op de garage proberen. Uiteraard komt de maat net niet goed uit en moeten zowel de eerste als de laatste lat verzaagd worden. Het eindresultaat bevalt ons prima
en we gaan deze profielen dan ook onder het dak van het huis gebruiken. De gekochte steiger blijkt ook 2 platforms te hebben en we kunnen dus 2 delen opbouwen die we achter of naast elkaar kunnen gebruiken. Dat is erg handig als je zoals nu aan een lange kant moet werken. Maar het lijkt ook handig dat we dadelijk een deel op de begane grond kunnen neerzetten en een ander deel op de etage. Misschien een keer een extra stel wielen kopen. De garage begint in ieder geval steeds meer vorm te krijgen.
Bijna elke zaterdag werken we met andere dorpsgenoten aan de speeltuin. De kabelbaan is tot groot plezier van de dorpskinderen inmiddels in gebruik genomen en er wordt ook druk van gebruik gemaakt. Zodra de school uit is, horen we de kinderen met de kabelbaan in de weer.
Nu gaan we op vrijdag en zaterdag aan de speeltuin werken, samen met 2 ingehuurde specialisten op dit gebied. Van de week is al veel materiaal aangeleverd. Er wordt verder gewerkt aan het hek rond de speeltuin en er worden 2 speelhuisjes in
elkaar getimmerd. De speeltuin begint duidelijk vorm te krijgen en ziet er steeds aantrekkelijker uit. Op vrijdag komt het hek rond de speeltuin gereed en moeten er alleen nog deurtjes gemaakt worden. De huisjes beginnen ook al aardig vorm te krijgen. Op zaterdag is helaas het weer wat minder, maar er wordt volop gewerkt. Net als we gezamenlijk de door de buurvrouw gemaakte lunch op willen eten begint het echt te regenen. Maar nu zijn er huisjes waar we onder kunnen schuilen en de maaltijd gaat dan ook gewoon door, het werk helaas niet.


Op zondag gaan we Mark helpen met zijn verhuizing en doen op maandag nog allerlei klusjes met Mark, maar ook inkopen, waaronder een zijdeur voor de garage en nog meer verf voor het huis. Met de bus vol rijden we terug en komen diep in de nacht weer aan. Pas de volgende morgen zien we dat er een gigantische paal op ons terrein ligt. De telefoon gaat en we horen dat ze de paal woensdag gaan plaatsen en dan gelijk een elektro-aansluiting maken in de garage. Woensdagmorgen rond 9 uur komen 3 vrachtauto's voor rijden, 1 met materiaal
en gereedschap, 1 met een hoogwerker en direct mijn favoriet, een Unimog met een graafmachine. Ze beginnen met het graven van 2 gaten voor de paal en voor de bevestiging van de spankabel. De paal wordt 2 meter diep ingegraven. Zodra het gat op diepte is, wordt de paal gehaald met de Unimog. Wat zijn dat toch leuke wagentjes en wat kunnen er een rare, maar handige, hulpstukken op gemonteerd worden. De Unimog verlegt de paal een stuk en moet dan zelf verplaatsen voor het volgende stuk, maar in 3 stappen is hij bij
het gat. De hoogwerker staat al klaar om de paal op te vangen en de Unimog zet de paal in het gat en overeind. De man in de hoogwerker houdt hem vast, terwijl de Unimog een laag grond rond de paal in het gat stort. Met een bout aan een touwtje van een halve meter wordt gekeken of de paal (een beetje) recht staat. Terwijl de man in de hoogwerker de paal nog steeds vast en recht houdt wordt het gat verder dichtgegooid en met een stamper verdicht. Zodra de paal zelfstandig staat worden aan de bovenkant allerlei zaken bevestigd.
Vervolgens wordt een schoorlijn tussen grondanker en paal gespannen. Hierna worden 2 soorten elektrakabel aan elkaar geknoopt en aan de top van de paal vastgemaakt. De ene kabel wordt op de mast bevestigd en de andere kabel wordt later naar de stroomaansluiting op het dak van de buren gebracht. Een ander maakt ondertussen een gat in de garagevloer en plaatst de aansluitingskast. Rond 2 uur zijn de heren klaar en hebben wij stroom in de garage. Nu nog even in het huis aansluiten en de volgende morgen is onze eigen installateur hiervoor in de kelder. Helaas had ik de aardleiding nog niet aangesloten en kon de groepenkast nog niet aangesloten worden. Hebben wij gelukkig weer een klusje.








7 opmerkingen:

  1. ik heb dit alles nu gelezen 24-07-2013 en constateer dat er nog heel veel te doen is
    met het zeer mooie weer kunnen jullie nog niet
    alles afwerken maar dat komt nog wel.De 27e
    wordt ik om 5,53 uur opgehaald.Heb je Petra nog
    aan de telefoon gehad? Na de reis op 3 Augustus
    probeer ik zo spoedig mogelijk met mijn caravanetje langs te komen en nog even een
    beetje vacantie te houden ik zie wel als het
    zover is bel ik wel.Opa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch een hoop gedaan de laatste tijd :)
    En wat een gek idee dat de caravan weg is, maar ja hij was ook wel echt op.
    Succes met het huis bouwen straks! Laat maar weten als jullie hulp nodig hebben!

    *knuffels*

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een gaaf gezicht! Ik denk dat ik binnenkort weer eens kom kijken/helpen als het jullie uit komt. Even kijken of ik Arian's auto kan lenen ;)

    *knuffels*!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit jongens, ben benieuwd wanneer de rest van de balken worden geleverd. Jammer dat daar vertraging in zit. Maar je weet het er staat altijd een bord eten en een bed voor jullie klaar mocht het nodig zijn. Tot gauw

    Bart en Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf dat de garage zijn einde nadert. Weten jullie zeker dat het dak op vrijdag 22 augustus komt? want volgens mij is het donderdag de 22e augustus en ik kan het weten want dat is mijn verjaardag!! Nog even checken dus.
    Liefs
    Bart en Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, kom maar op met die foto's van het dak! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel goed dat de garage al zo ver gevorderd is de motoren staan er al
    in en de kastjes al aan de muur. Ik hoop het snel weer eens te zien maar
    dan rij ik wel volgens de tom tom.De beste groeten van Opa.

    BeantwoordenVerwijderen