Na deze meevaller ook de tegenvaller dat er niemand en ook geen stenen te zien zijn. Speciaal om 4 uur opgestaan om zo vroeg mogelijk op de bouw aanwezig te zijn, had dus ook later kunnen vertrekken, maar ook dat hoort bij de bouw.

Op een bouw is altijd werk genoeg, dus wordt verder gegeaan met het aanleggen van de drainage en riolering.
Op deze foto wordt gewerkt aan de drainage. Eerst wordt een filterdoek neergelegd. Dit doek is om te voorkomen dat de drainagebuizen verstoppen door de fijne deeltjes uit de grond. Met klei in de bodem, zoals hier, zeker geen overbodige luxe.
Op dit doek worden de drainagebuizen gelegd. Deze buizen worden omschept met lavasteentjes en dan wordt het doek dichtgeslagen.
Dat het drainagesysteem goed water verzameld en afvoert, blijkt als we achter de onder de betonvloer gelegde buizen verder graven. Binnen no-time loopt het gegraven kanaal vol met water onder de betonvloer vandaan. Gelukkig stopt het water en dat betekend dat de bodem onder de keldervloer nu droog is en waarschijnlijk in de toekomst ook droog zal blijven.
De drainagebuizen worden voorzien van controleschachten, die het mogelijk maken om de werking van de drainage te controleren en indien nodig de leidingen schoon te spoelen. Op de foto is naast de blauwe buizen zo een schacht te zien.
Voor de riolering wordt ook een schacht geplaatst, maar dan van beton. Deze schacht is zo ruim dat je er in kunt klimmen voor controle en/of reinigen.
Op donderdagmorgen worden de stenen afgeleverd. Gelijk staat de hele keldervloer vol met pallets stenen.
De stenen lijken op de betonstenen die in de jaren 70 zo populair waren. Deze stenen zijn echter veel groter en hebben een hele hoge isolerende werking. Ze worden ook niet gemetseld, maar geplakt met speciale bouwlijm.
Met deze stenen worden de muren 36cm dik en dan komt hier weer isolatie tegen.
Om te voorkomen dat teruggestorte grond in de gegraven kuilen en geulen maar blijft inzakken, wordt deze verdicht door hem aan te stampen met deze machine. En deze machine was echt een snoepje voor liefhebbers van oude machines. Hij moest aangezwengeld worden, rookte bijna nog meer als de bouwvakkers en maakte een ongelovelijk kabaal. Hij sprong letterlijk alle kanten op, maar werkte prima (als je er tenminste mee durfde te werken).
Vrijdagmorgen vroeg liggen de stenen te wachten op de dingen die komen gaan. De metselaars zijn er even na zevenen en beginnen direct met de voorbereidende werkzaamheden.
Eerst wordt specie gemaakt voor het aanbrengen van een vochtondoor-dringbare laag onder de stenen. Je kan de rollen bitumen vooraan op de foto zien staan, die gebruikt worden voor deze laag.
Ook wordt verder gewerkt aan de controleschacht voor de riolering en wordt de riolering aangesloten op de riolering van de Gemeente.

Het is in de Eifel traditie dat onder de eerste steen een munt wordt gelegd, waardoor er in de toekomst altijd geld in huis is, wat er ook gebeurt. Nu maar hopen dat de Euro nog even blijft, anders kunnen we dadelijk de hele kelder opgraven en openbreken om deze munt te vervangen.
De bitumen liggen, de specie is aangebracht, de eerste steen kan geplaatst worden.
Eerste steen
Vrijdag 10 augustus 2012
Het metselen van de muren vordert gestaag. De eerste rij kost de meeste tijd, want deze moet nauwkeurig waterpas worden gelegd en precies op de juiste maat volgens de bouwtekeningen.
De volgende lagen gaan sneller, onder andere doordat deze worden gelijmd.
In de vrachtwagen liggen nog wat zakken bouwlijm. De nieuwe muur is kennelijk al sterk genoeg om op te staan en de zakken aan te pakken. Van dit stukje muur zijn al 2 lagen klaar.
Rond 4 uur is rondom de eerste rij stenen gelegd en zijn grote stukken muur al 3 lagen hoog.
Op de foto is nu goed de doorgang te zien, waardoor je dadelijk direct van de kelder in de tuin kan lopen.
Zaterdag worden de muren tot 3 lagen afgemaakt. Als vierde laag wordt een betonnen balk gestort, die extra weerstand moet bieden tegen de druk van de grond.
Zaterdag zijn wij echter geen van tweeen in de Eifel omdat er thuis ook zaken geregeld moeten worden. Eén van de zaken die geregeld moet worden is het aanschaffen van een 'oude' auto.
Onze ervaring is dat alle auto's vreselijk hebben te lijden onder een bouw en dat is echt zonde van onze huidige wagens.
Na al een paar weken aan het speuren te zijn geweest in Nederland en Duitsland komen we deze campeerwagen tegen.
Hij is slechts 15 jaar oud en heeft pas 160.000km gereden, maar er is geen spatje roest op te vinden en hij start direct.
Deze wagen biedt het voordeel dat we er ook in kunnen slapen, hetgeen erg handig is nu wij onze caravan hebben uitgeleend. Een tweede voordeel is dat als we de grote tafel/bed opzijklappen/verwijderen we ook heel makkelijk spullen kunnen meenemen.
Nu nog even kijken hoeveel diesel hij gebruikt en hoe het motortje zich houdt in de bergen.
Maandag 13 augustus met de bus naar Kopscheid gereden. Zonder problemen aangekomen. Voor het eerst over Antwerpen gereden in plaats van via Baarle-Nassau en ondanks dat ik om 5 uur was vertrokken, liep het verkeer bij Antwerpen niet vlot door. Voortaan weer over Baarle-Nassau.
Aangekomen in Kopscheid was het weer bijzonder mooi om te zien. De zon scheen volop en de dalen waren gevuld met mist. De overzijde van het dal was helemaal verdwenen en naarmate de zon sterker werd kwamen de bergen en dalen langzaam terug. Als eerste waren de windmolens op de toppen zichtbaar, toen de toppen en vervolgens waren alleen nog wat mistslierten in de dalen te zien.

Het werken aan de ringbalk heeft bijna de hele week in beslag genomen.

Omdat er ook nog gewoon werk gedaan moet worden, pas woensdag de 23e weer naar de bouwplaats gereden. Voor de tweede keer met de camper. Omdat dochter Inge lekker vakantie aan het vieren was in de caravan, kwam een dagje later vertrekken ook wel weer goed uit. Ik ga hier niet klagen over de nieuwe camper, maar zonder goede matrassen o.i.d. slaapt het toch wat minder als de caravan.
Zoals te zien op de foto, was zaterdag niet alleen de ringbalk gestort, maar was er inmiddels rondom weer een nieuwe eerste laag gemetseld en was de zuidmuur al op hoogte en de westmuur flink gevorderd.

Op woensdag de hele dag verder gewerkt aan het maken van de kolom in de kelder. Ook deze werd van beton met een grote hoeveelheid betonijzer er in.
Op de foto is het gevlochten betonijzer al overeind gezet en vastgemaakt aan de vier staven die uit de keldervloer staken.
Voor dat er verder gegaan kan worden, moet er natuurlijk eerst even een shaggy worden gedraaid. Want het zal uit de foto's inmiddels wel duidelijk zijn, zonder peukie is het geen werken.
Met de hand wordt het beton gemaakt en in de bekisting geschept. De trilnaald hangt onderin de kist en wordt als de kist gevuld is met een flinke laag beton al trillend omhoog getrokken.




Nadat alle delen van de kist zijn verwijderd en ook de onderste balken is de kolom helemaal te bekijken. Aan de onderkant heeft het beton de houten balken wat weggedrukt, maar dat deel is dadelijk toch niet zichtbaar.



Ook het mooie weer was nu voorbij, we hebben een paar keer moeten schuilen voor de regen. Maar de eerste laag van de belangrijkste muren was gelegd en hierop kan zonder meer verder worden gebouwd. Maar dat is voor de volgende week.
Op woensdag 29 augustus weer terug in Kopscheid.

Natuurlijk eerst gekeken wat er allemaal gebeurd was in de afwezigheid.
Er was weer behoorlijk wat werk verzet, de binnenmuren waren al flink opgetrokken en de indeling van de kelder kreeg nu echt vorm.
Vandaag samengewerkt met een metselaar, hij metselen en ik stenen klaar leggen.
Al snel kwam ik er achter dat de regels op het gebied van ARBO in Duitsland ook anders zijn dan in Nederland. In Nederland mag je op de bouw nog maximaal 25 kg
tillen. In Duitsland is dat onbeperkt of zo, want de stenen van de binnenmuren wegen tot 34 kg per stuk. Bij het optillen van de grond moet je dan ook goed op je rug letten, maar het wordt pas spannend als je ze op een werksteiger moet leggen met een hoogte van 1,5 meter. Zo leer je elke dag weer wat bij. Zakken cement en lijm wegen hier gewoon nog 40kg en ik ben al een zak tegengekomen van 50kg. De lateien boven de ramen zijn helemaal niet te tillen.
Op donderdag werd begonnen met het afwerken van de buitenmuren. De eerste afwerklaag bestaat uit Dickschicht. Ik zou niet weten hoe dit in het Nederlands heet, maar het is een grote emmer met bitumen o.i.d. waar cement door heen gemengd wordt. Dat ook deze emmers niet te tillen waren spreekt natuurlijk voor zich. Dickschicht wordt in 2 lagen direct na elkaar opgebracht. De eerste laag is er om alle gaten te dichten en als hechtlaag, de tweede is dan een waterdichte 'flexibele' laag.
Op deze waterdichte laag worden isolerende platen aangebracht. Deze platen zijn aan één zijde voorzien van groeven. Eventueel water tussen muur en plaat wordt dan vanzelf afgevoerd naar beneden.
De platen hebben naast de isolerende en waterafvoerende werking ook nog een beschermende werking voor de waterdichte laag. Omdat de grond vol zit met stenen bestaat er een risico dat de stenen door de waterdichte laag prikken. Deze platen voorkomen dat in behoorlijke mate.


Nu de graafmachine weer terug was op de bouwplaats kon vrijdag de ingang van de kelder vrijgegraven worden. Tot op dat moment moest je als je de kelder rechtuit wilde verlaten gelijk een kleine meter omhoogklimmen. Na wat graafwerk kan je gewoon de kelder uitlopen en voor het eerst is nu goed het uitzicht uit de kelder te zien. Volgens de bouwvakkers duurt het zeker 2 jaar voordat de grond gezet is en daardoor heeft het nog geen enkele zin om iets van straatwerk aan te brengen.

Naast dit nieuwe pad moet ook nog een buis worden ingegraven voor de klimaat- installatie vanaf die grote bruine buis in de muur rechts op de foto.
Vrijdag was het weer duidelijk slechter. Gelukkig werd het gezegde uit de Eifel 'als het om 11uur nog regent, blijft het de hele dag regenen' niet bewaarheid, maar we moesten wel een paar keer schuilen voor de regen en het heeft zelfs nog even gehageld. De metselaar ging ondertussen onverstoorbaar door met het plaatsen van de lateien boven de sparingen voor ramen en deuren. Nadat deze waren geplaatst werd begonnen met het aanbrengen van stucprofielen rond de kelderramen.
Omdat op Dickschicht niets meer houdt, kan je hier ook niet op stucen. Dus wordt om de ramen een rand stucwerk aangebracht ter grootte van de later te plaatsen lichtschachten. Tot tegen het stucwerk wordt dan de Dickschicht aangebracht. Doordat het smiddags flink door begon te regenen kon helaas niet verder gewerkt worden. Omdat de voorspelling voor zaterdag ook slecht was, had het geen zin te blijven en ben ik naar Den Haag gereden. Volgende week weer verder.
Lekker geslapen in je stoere nieuwe auto? Je kan nu in ieder geval weer lekker in de caravan slapen. Het was een fijne vakantie pap! Dank voor het lenen van de caravan ^_^
BeantwoordenVerwijderen*knuffel*